Minder drinken door jongeren zet stevig door
Uit het meest recente onderzoek naar alcoholconsumptie door jongeren dat is uitgevoerd door Intraval in opdracht van nVWA (nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit), blijkt opnieuw dat jongeren steeds minder gaan drinken. In 2003 had 78% van alle jongeren van 13 t/m 17 jaar ooit alcohol gedronken, in 2009 is dit met bijna met een kwart gedaald. Onder 13-jarigen is de daling zelfs spectaculair te noemen, daar ging het van 56% dat ooit alcohol had gedronken in meetjaar 2003 naar 24% in 2009. Een daling van bijna 60%.
Dat jongeren minder drinken is al langer bekend. Alle studies die het alcoholconsumptiegedrag van jongeren in de loop van de jaren onderzocht hebben (zoals het CBS en Trimbos Instituut) laten allemaal hetzelfde beeld zien: jongeren drinken minder veel, vaak en vroeg. Zie voor alle informatie hierover de STIVA Factsheet. De recente cijfers van Intraval/nVWA die deze week bekend werden gemaakt, laten zien dat die daling stevig doorzet. Wat daarbij opvalt is dat de daling bij de 13 t/m 15-jarigen erg groot is. Jongeren in deze leeftijd mogen sowieso geen alcohol drinken, maar in het verleden werd juist deze groep als probleemgroep gezien. De 16- en 17 jarigen drinken op hetzelfde niveau als voorheen, al valt wel op dat hun actuele alcoholconsumptie (de laatste 4 weken) iets daalt en dat overmatige alcoholconsumptie vrij sterk daalt.
Een tegengestelde trend lijkt te zijn de stijging van jongeren die de afgelopen vier weken vijf of meer drankjes hebben gedronken bij één gelegenheid. Zo bedroeg dit percentage in 2003 50%, in 2005 44%, in 2007 56% en in 2009 59%. Dit lijkt dus behoorlijk te stijgen. Bij nadere bestudering blijkt dit percentage een vertekend beeld te geven. Dat komt omdat dit percentage betrekking heeft op het aantal jongeren dat de afgelopen 4 weken al gedronken heeft, jongeren die met andere woorden al een hoog actueel alcoholconsumptieniveau hebben. De context van dit percentage is als volgt: van alle jongeren in de leeftijd van 13 t/m 17 jaar heeft 58,5% ooit alcohol gedronken. Van deze jongeren die ooit gedronken hebben heeft 59,1% ook de afgelopen vier weken alcohol gedronken. Dat betekent dat van alle jongeren 34,6% de laatste vier weken alcohol heeft gedronken. Daar weer 59% van heeft dat gedaan door minimaal één keer 5 drankjes bij één gelegenheid te drinken. Dat betekent dat van alle jongeren 20,4% de afgelopen vier weken vijf of meer drankjes hebben gedronken bij één gelegenheid.
Wanneer je dezelfde exercitie doorvoert op periode van 2003 t/m 2009, ontstaat de volgende tabel:
2003 2005 2007 2009
26,6% 19,7% 21,8% 20,4%
Uit deze tabel blijkt dat het aantal jongeren dat stevig drinkt (5 of meer drankjes in korte tijd), na 2003 een blijvend lager niveau heeft. Er is dus geen sprake van een tegengestelde trend, maar bevindingen zijn in lijn met het algemene beeld dat jongeren minder drinken.
Dat jongeren minder drinken is al langer bekend. Alle studies die het alcoholconsumptiegedrag van jongeren in de loop van de jaren onderzocht hebben (zoals het CBS en Trimbos Instituut) laten allemaal hetzelfde beeld zien: jongeren drinken minder veel, vaak en vroeg. Zie voor alle informatie hierover de STIVA Factsheet. De recente cijfers van Intraval/nVWA die deze week bekend werden gemaakt, laten zien dat die daling stevig doorzet. Wat daarbij opvalt is dat de daling bij de 13 t/m 15-jarigen erg groot is. Jongeren in deze leeftijd mogen sowieso geen alcohol drinken, maar in het verleden werd juist deze groep als probleemgroep gezien. De 16- en 17 jarigen drinken op hetzelfde niveau als voorheen, al valt wel op dat hun actuele alcoholconsumptie (de laatste 4 weken) iets daalt en dat overmatige alcoholconsumptie vrij sterk daalt.
Een tegengestelde trend lijkt te zijn de stijging van jongeren die de afgelopen vier weken vijf of meer drankjes hebben gedronken bij één gelegenheid. Zo bedroeg dit percentage in 2003 50%, in 2005 44%, in 2007 56% en in 2009 59%. Dit lijkt dus behoorlijk te stijgen. Bij nadere bestudering blijkt dit percentage een vertekend beeld te geven. Dat komt omdat dit percentage betrekking heeft op het aantal jongeren dat de afgelopen 4 weken al gedronken heeft, jongeren die met andere woorden al een hoog actueel alcoholconsumptieniveau hebben. De context van dit percentage is als volgt: van alle jongeren in de leeftijd van 13 t/m 17 jaar heeft 58,5% ooit alcohol gedronken. Van deze jongeren die ooit gedronken hebben heeft 59,1% ook de afgelopen vier weken alcohol gedronken. Dat betekent dat van alle jongeren 34,6% de laatste vier weken alcohol heeft gedronken. Daar weer 59% van heeft dat gedaan door minimaal één keer 5 drankjes bij één gelegenheid te drinken. Dat betekent dat van alle jongeren 20,4% de afgelopen vier weken vijf of meer drankjes hebben gedronken bij één gelegenheid.
Wanneer je dezelfde exercitie doorvoert op periode van 2003 t/m 2009, ontstaat de volgende tabel:
2003 2005 2007 2009
26,6% 19,7% 21,8% 20,4%
Uit deze tabel blijkt dat het aantal jongeren dat stevig drinkt (5 of meer drankjes in korte tijd), na 2003 een blijvend lager niveau heeft. Er is dus geen sprake van een tegengestelde trend, maar bevindingen zijn in lijn met het algemene beeld dat jongeren minder drinken.
Nieuws
01-06-2010

Hoeveel heb je gedronken? Reken het hier snel en precies uit.
